بیت النور

مربیان و مبلغان قرآن پژوه، کودک نوجوان و خانواده

بیت النور

مربیان و مبلغان قرآن پژوه، کودک نوجوان و خانواده

بسمه تعالی
گروهی از مربیان کودک، نوجوان و خانواده گرد هم جمع شده ایم و برآنیم تا تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک گذاریم.
به امید اینکه بتوانیم فرزندانی سالم و صالح تربیت کنیم.
فرزندانی در رکاب مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف

بایگانی

پرسش و پاسخ / موسیقی 1

جمعه, ۳ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۰۸ ق.ظ
از ابتدای سال تحصیلی به عنوان مربی کلاس بازی های هدفمند برای بچه های پیش دبستانی کار میکنیم، همین هفته ای دو ساعت که با بچه ها هستیم بسیار آموزنده است، من که به شخصه خیلی چیزها یاد میگیرم ولی در این مسیر با سوالات و چالش هایی روبرو شده ایم که برای حل آن مناسب دیدیدم که با شما دوستان مشورت کنیم

مورد اول.موسیقی

همانطور که همه عزیزان می دانند موسیقی امری که امروزه با زندگی بچه ها آمیخته و جدا نشدنی است

    *  تلویزیون و برنامه های کودکان است و موسیقی

    *  فیلم ها و سی دی های (حتی آموزشی) است که اگر موسیقی نباشد گویا ساخته نمی شود

    *  در مهدها و مهمانی ها همه آموزش ها حول محور موسیقی است

    *  کلاس های موسیقی

    *  کلاس رقص و حرکات موزون

    *  و هزاران مورد دیگر که همه شما بهتر از ما میدانید

 پرسش

 مقدمه

 با توجه به :

        1. این جو حاکم

        2. بحث هوش موسیقیایی که پرورش به عنوان یکی از هوش های چندگانه گاردنر  آن مطرح است

        3. علاقه مندی کودکان برای اینکه موارد ریتمیک و با موسیقی را در مسابقات حرکتی خود داشته باشند(ضمن اینکه این امر هیجان کار آنها را بالا می برد)

حال نتیجه چه می شود؟

 ·         آیا ما باید بچه را از موسیقی کلا منع کنیم؟!

 ·         آیا اگر موسیقی های مجاز در زندگی فرزندان جریان داشته باشد ، او به این مسائل عادت کرده  و دیگر نمیتوانیم در نوجوانی او را کنترل کنیم؟

 ·         برای پرورش هوش موسیقیایی کودک چه کنیم؟

 ·         برنامه های کودک مثل خاله شادونه و ... را بچه نبیند؟

 ·         در کلاس برای بچه ها فیلم های انیمیشنی که مجاز است ولی موسیقی دارد پخش کنیم؟

 ·         برای مسابقات جسمی حرکتی موسیقی پخش شود؟

 ·         اگر کودکان با موسیقی حرکت موزونی برایشان به وجود آمد عکس العمل ما باید چگونه باشد؟

 پیشاپیش از وقتی که شما عزیزان می گذارید ممنونم

اشاالله بتوانیم با بررسی این نکات مجموعه ارزشمند برای همه دوستانی که در این زمینه کار می کنند فراهم گردد

 


پاسخ خانم ادیب عزیز


http://morabiane-koodak.persianblog.ir/post/89/


پاسخ خانم ابوالحسنی

 

در مورد انواع هوش و یکی ازین انواع به نام هوش موسیقیایی خانم ادیب جان خوب توضیح دادند

اما باید خدمت دوست عزیزم بگم که داشتن انواع هوش مثل هوش موسیقیایی به این معنی که در جامعه ما باب شده نیست یعنی اگه کسی براش تشخیص داده شد هوش موسیقایی قوی تری داره به این معنی نیست که فقط باید بره موسیقی بنوازد و حرکات موزون داشته باشد.

اینکه به هوش انواع مختلفی دادند به این معنی است که در هر فردی قابلیت های بخصوصی وجود داره که از انها می توان به عنوان ابزارهایی جهت بالابردن توان یادگیری در مسایل مختلف استفاده کند

مشکل غالب ما این هست که این مفاهیم را درست و علمی برای خودمان معنا نمی کنیم و تا اسم موسیقی میاد حتی از نوع هوش آن به یاد رقص و اهنگ و کارهای خلاف عرف و شرع میافتیم در حالیکه اگر بدانید برادر سیدرضی( که جمع اوری کننده احادیث حضرت علی ع در نهج البلاغه ) در علم موسیقی استاد بودند و به جمع اوری علوم خاصی در این زمینه پرداخته بودند که البته چون ظن آن می رفت که استفاده های مطلوبی از آن نشود مطالب را گویا یا از بین بردند یا در معرض عموم قرار ندادند

از طرف دیگر در جهت خلاف این تاثیرات مطلوب نوعی از موسیقی هم وجود دارد که امام خمینی در مورد آن می فرمایند گوش دادن به این نوع موسیقی قدرت اراده را از انسان سلب می کند

پس از اینجا دانستن و تشخیص انواع مضر و مطلوب موسیقی لازم می شود

از این مساله و بسیاری مسایل دیگر که موید مطلوب بودن موسیقی هم هست روشن می شود که نفس آن بد و نامطلوب نیست بلکه آن استفاده محدودی که ما غالبا از این علم می کنیم باعث شده کلا نامش بد در بره

پس باید اول رفت سراغ معنای صحیح هوش موسیقایی: کسی این نوع هوش را دارد که توانایی تشخیص سریع انواع تن صداهارو داره یعنی بین ریتم، صدای بم و زیر، نغمه و ... سریعا می تواند تفاوت قایل شود درحالیکه سایرین این قوه تشخیص را ندارند و بعضا ممکنه اگر دو نفر با صدای بم باهاشون صحبت کنند زیاد بین اون صداها تفکیک قایل نشن مثل شنیدن صداهای بعضی از خواهرها از پشت تلفن،

گاهی انقدر صداهایشان نزدیک به هم هست که بارها شده حتی خودم تشخیص ندادم که این الان کدوم خواهره در صورتیکه کسی که این توانمندی هوش موسیقایی را داره به راحتی میتونه بین این اصوات تفاوت قایل بشه

لذا در حالت کلی آشنایی با نت های موسیقی خیلی هم موثر به نظر میرسه

چه بسا که در قرایت های مختلف قران هم این نت ها و تفاوت های اصوات بسیار کاربرد دارد

حال سوال اینجاست چه کنیم که بتوانیم از این هوش به نحو احسن و نه مخرب استفاده کنیم

همانطور که گفتم این انواع هوش ها در نحوه یادگیری های مختلف ما موثر هستند پس باید  بیایم از این قابلیت در اموزش هایمان استفاده کنیم

در کودکان پیش دبستانی مثلا زمانیکه می خواهیم انها را با حواس اشنا کنیم می تونیم برای این نوع بچه ها از اصوات مختلف ریزش یا جریان آب استفاده کنیم که به حس شنیداری مرتبط میشن

هم خود صدای آب نوعی موسیقی هست هم اینکه می تونن همین تفاوت های ریتمیک یا نت های بکار رفته در این اصوات را هم تشخیص بدن هم به باقی بچه ها بگن

ضمن اینکه از همین قابلیت میشه برای صداهای مختلف در طبیعت هم بهره برد که البته برای بالا بردن دقت و توجه بچه ها هم کاربرد دارد

ضمن اینکه در قالب بازی میشه گفت مثلا همین انواع صداها و ریتم های موجود در طبیعت را تقلید هم بکنند و یک موسیقی جالب بسازند(البته برای سنین بالاتر)

مثلا تلفیقی از صداهای مختلف اب دریا رودخانه و.....را در کامپیوتر و با نرم افزارهای موجود یک چیز جالب در بیارن یا همین کار را با صداهای دیگه موجود در طبیعت انجام بدن

در برنامه رادیو 7 که الان یادم نیست چه شبهایی دقیقا نشان میده یه گروه موسیقی هستند که موسیقی را با اشیاء موجود و دم دست اجرا می کنند

می شود به بچه ها اموزش داد که اشیاء مختلف با جرم های مختلفی که دارند می توانند اصوات گوناگونی را تولید کنند و همین کار در سنین پایین به صورت بازی و در سنین بالا به صورت خلق یک موسیقی طبیعی انجام بشه

حال اینها ابتکاراتی در قالب  خود موسیقی بود

در قالب اموزش بطور کلی: شما اصلا دقت کنید صوت یک معلم در بچه ها می تواند تاثیرات مختلف داشته باشد و با تشخیص این مساله می توان افراد را برای اینکه اموزش در انها تاثیر مطلوب تری را ایفا کند از هم تفکیک کرد و معلمینی با صداهای مختلف برایشان در نظر گرفت

دیگر اینکه بعضی از بچه ها با استفاده از ریتم، مطالب را حفظ می کنند پس میتوان از نت ها برای رمزگذاری مطالب حفظی هم استفاده کرد

بطور کلی با اشنا شدن با مفهوم این مقوله به عنوان هوش میشه خیلی کارهای دیگه در مهدها و در مدارس غیر از پخش موسیقی و انجام حرکات موزون یا خواندن شعرهای بی محتوا و.... انجام داد

فقط نیازه به کمی مطالعه برای اشنایی بیشتر با این مفهوم و کمی خلاقیت و ایده که البته شما دوستان بیشتر از من در این زمینه توانمندید


یاعلی


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی